Hoe cloud telefonie het mkb verder brengt

Met cloud telefonie kun je je bedrijf schalen op basis van de marktvraag door je in staat te stellen op afstand te werken

Cloud telefonie is het volgende grote ding, het groeit exponentieel. Volgens Gartner wordt de industrie geschat op een waarde ergens rond de 383 miljard dollar in 2020. Door nog steeds vast te houden aan het PBX-systeem (Private Branch Exchange) mis je een scala aan mogelijkheden die je een hogere efficiëntie en snellere groei kunnen opleveren. De opkomst van nieuwe technologieën heeft de manier van communiceren aanzienlijk veranderd sinds het PBX-systeem, en het is tijd dat jij ook verandert. Je kunt gemakkelijk overstappen op cloud-telefoniediensten zonder dat je technische expertise of extra infrastructuur nodig hebt.

Het verhogen van de omzet en het verbeteren van de efficiëntie zijn topprioriteiten van kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s). Cloud telefonie biedt bedrijven alle mogelijkheden om dit doel te bereiken door eenvoudige schaalbaarheid, snellere groei en hogere productiviteit. Veel leiders stappen tegenwoordig over op cloud-telefoniediensten om nieuwe markten te betreden, een groter klantenbestand te bereiken en de winst te verhogen. Door over te stappen op cloud-telefonie kun je gemakkelijk gebruik maken van alle voordelen ervan, zoals hieronder vermeld:

Kosteneffectief

Doordat je geen apparatuur meer hoeft te installeren en regelmatig bij te werken, bespaar je als bedrijf veel geld. Kleine en middelgrote ondernemingen hebben meestal kleinere budgetten en dit beperkt hun vermogen om effectief met hun klanten te communiceren en succesvolle marketingcampagnes te voeren, waardoor hun omzet uiteindelijk daalt. Overname van de cloud bespaart tot 70 procent in vergelijking met de oude PBX-systemen en biedt bedrijven ook extra mogelijkheden. Met een snelle installatie, weinig onderhoud, verwaarloosbare installatiekosten en de technologisch meest geavanceerde systemen krijgt het MKB de hoogste ROI door cloud telefonie.

Hogere productiviteit

Door middel van een virtuele call responsive service kun je ervoor zorgen dat er op geen enkel moment ook maar één telefoontje van een klant wordt gemist. Volgens onderzoek heeft telefonische communicatie een respons van 8,21 procent, terwijl e-mails op 0,03 procent zitten. Met cloud-telefonie kun je altijd en overal met je klant in contact komen. Of je nu op zakenreis bent of vastzit in het verkeer, als je gebeld wordt kun je het handig ontvangen en te woord staan. Dit zorgt ervoor dat je beschikbaar bent voor je klanten wanneer ze dat willen en verhoogt zo de productiviteit van het bedrijf.

Verbetering van het merkimago

Zakelijke telefonie in de cloud maakt al je communicatie geautomatiseerd en laat klanten op verschillende toetsen drukken om met verschillende afdelingen verbonden te worden als ze bellen. Hierdoor zien ze je als een professionele organisatie die net zo vakkundig beheerd en uitgerust is als MNC’s. Bovendien geven lokale netnummers de indruk dat je bedrijf lokaal aanwezig is. Daardoor kun je wereldwijd contact leggen met alle klanten, ook al vinden al je activiteiten in slechts één kantoor plaats. Door elk gesprek aan te nemen alsof het het enige was en klanten te voorzien van warme persoonlijke begroetingen, ondersteuning bij het beheer van oproepen enzovoort, kun je het imago van je bedrijf verbeteren door klanten een hoogwaardige service te bieden. Op die manier kun je het vertrouwen van klanten in je bedrijf vergroten en profiteren van positieve mond-tot-mondreclame voor potentiële klanten.

Eenvoudige integraties

Cloud telefonie maakt eenvoudige CRM-integraties mogelijk met Salesforce, Google Spreadsheets, Zendesk en vele andere applicaties. Daarom kun je je klanten bereiken via een platform naar keuze. Het betekent ook dat je medewerkers vertrouwd zijn met het platform en geen extra training nodig hebben. Medewerkers kunnen klanten ook onmiddellijk bereiken vanaf elk apparaat en ervoor zorgen dat de behoefte van elke klant wordt aangepakt, ongeacht waar de medewerker zich bevindt. Deze mogelijkheid om op afstand te werken helpt medewerkers om de beste service aan klanten te verlenen na de aankoop, wat op zijn beurt de kans op herhalingsaankopen van bestaande klanten vergroot en ook positieve mond-tot-mondreclame voor potentiële klanten.

Gespreksanalyses

Via cloud telefonie krijg je toegang tot gedetailleerde informatie over elk gesprek en elke SMS die je ontvangt/verzendt. Het systeem genereert voortdurend informatie over gespreksvolumes, gemiddelde gesprekstijd, kosten per gesprek, gemiste gesprekken enzovoort. Dit geeft KMO’s de kans om elke klant te volgen en ook de prestaties van elke agent vast te leggen, zonder daarvoor extra middelen in te zetten. Op zo’n manier kunnen bedrijven gemakkelijk verbeterpunten vaststellen en precies weten welke doelen ze voor de volgende kwartalen moeten stellen. Het helpt ook om specifieke feedback en training te geven aan medewerkers om hun prestaties te verbeteren, en zo de communicatie voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Flexibele schaalbaarheid

Kleine en middelgrote ondernemingen beschikken meestal niet over de middelen om hun activiteiten uit te breiden. Cloud telefonie helpt je bedrijf echter soepel te groeien naargelang de behoeften van de markt. Er is geen extra infrastructuur of handwerk nodig. Het enige wat je hoeft te doen is het inkomende klantengesprek omleiden naar toegevoegde bedrijfsextensies. Omdat je vanaf elk apparaat toegang hebt tot deze gesprekken, zorgt het ervoor dat al je communicatie via één kanaal wordt afgehandeld, zonder beperkingen. Daarom heeft het MKB nu de flexibiliteit om op of af te schalen zonder zich zorgen te maken over het kunnen beheren van de communicatie met een groter klantenbestand.

KMO’s staan voortdurend voor uitdagingen – beperkte toegang tot technologie, zware concurrentie van MNC’s, het beheer van middelen, het verkrijgen van kapitaal, enzovoort. Het is moeilijk om de juiste expertise en ondersteuning te vinden die nodig is om in de sector te gedijen. Cloud-telefonie is echter een haalbare oplossing voor al je problemen en schept verschillende mogelijkheden voor groei. Volgens Microsoft hebben clouddiensten het MKB geholpen de IT-werklast met 42 procent te verminderen. Met cloud-telefonie kun je je bedrijf schalen naargelang de marktvraag, doordat je op afstand kunt werken. Als je deel uitmaakt van een MKB, kan cloud-telefonie je voorzien van alle juiste zakelijke communicatiemiddelen om je dichter bij je klanten te brengen en je aanwezigheid in de branche te vergroten.